Włoska Brescia podpisała umowę z konsorcjum na projekt wykonawczy, budowę nowej linii tramwajowej T2 Fiera – Pendolina wraz z dostawą taboru. Nowa sieć ma zostać oddana do 2030 r.
W skład konsorcjum, z którym miasto podpisało 18 czerwca umowę, wchodzą firmy Manelli Impresa, Alstom i Hitachi Rail. Firma Manelli Impresa będzie odpowiedzialna za prace projektowe i budowę głównych elementów infrastruktury. Zadaniem Alstomu będzie budowa nawierzchni szynowej, sieci trakcyjnej, zasilania, oświetlenia i systemu sterowania ruchem. Natomiast firma Hitachi dostarczy 18 pojazdów z systemami łączności.
Nowa dwutorowa linia o długości 11,3 km połączy dzielnicę Fiera w południowo-zachodniej części miasta z dzielnicą Pendolina w północno-zachodniej części miasta, zapewniając dogodny dojazd do stacji kolejowej. Łącznie 72% trasy będzie w pełni wydzielona, a długość odcinków bez sieci trakcyjnej wyniesie ok. 3,1 km. Zaplanowano 21 przystanków, a także zajezdnie w rejonie przystanków końcowych. Pierwsze prace budowlane mają ruszyć pod koniec tego roku, a cała linia ma zostać oddana do 2030 r. Wartość całego kontraktu to 326 mln euro.
Pięcioczłonowe pojazdy, które Hitachi dostarczy z włoskiej fabryki, pomieszczą 216 pasażerów, w tym 52 na miejscach siedzących. Tramwaje będą wyposażone w system antykolizyjny, odzyskiwania energii i klimatyzację. Baterie umożliwią jazdę bez sieci trakcyjnej w ścisłym centrum. Wartość samych tramwajów to 77 mln euro.
Tramwaje wrócą do Brescii po kilku dekadach przerwy. Poprzednią sieć tramwajową zlikwidowano w 1949 r. Od 2013 r. miasto dysponuje linią lekkiego metra – z siedemnastoma stacjami, którą obsługują 39-metrowe składy wyprodukowane przez firmę AnsaldoBredę. Plan urbanistyczny dla tego blisko 200-tysięcznego miasta, opracowany w latach 90. XX w., zakładał już powrót tramwajów. W 2018 r. sporządzono plan budowy trzech linii, później zredukowany do dwóch.
rys. Arbalete - openstreetmap.org, lic. CC BY-SA 2.0